Selamat Datang

My Photo
Name:
Location: Singapore

Eldest and working in healthcare industry.Love my siblings and my many nephews and nieces..live in Singapore.





links

FAMILY
Ameer Hassaan
Hannah
Huda
ImranAjmain1
ImranAjamin2
Musliha
Nadia
Nazurah
Rudi


FRIENDS OF THE BLOGLAND
Adiejin-my
Ajzie-Germany
Cat Cat-USA
Catlover
CikMilah-My
darling d-England
Faiza-France
~Gab~-My
Hazia-My
Helena-My
Idham-Jeddah
Kak Lady-My
Kak Luna-My
Kak Teh-London
Lollies-Doha
LuJordan-Jordan
Mak Andeh-MY
Mak Lang-Kerteh
Mamamia-My
Mas-My
Mulan-Vietnam
mamasarah-England
Mush-Belgium
nani-My
Nazrah - Dubai
Neeza - Saudi
Nora-Sg
Nor ash-Sg
nurazza-My
OpahDe-Australia
Qisst-My
Queen-My
Raden Galoh-My
Sakura-My
Sarina-kemaman
Sentral Station
Simah-Turkey
Singakelabu-Japan
Suealeen-My
Sya-My
Syuf-My
Tie-My
tulipurple-My
umi_e-My
Ummi-My
ween-My
whizcakes-My
Yhaslin-My
Yus-England
zany-My
Zino-My
zlaa-UK


Recipes

Dapur Kak Elle

Wednesday, July 25, 2007

I had to take urgent leave today....aha flooded today without rain!!
How can it be flooded with no rain? Well the flood was in my kitchen .... HELP.....
It was fine last nite before I went to bed but today when I turn on the tap water starts to flood the kitchen from the usual outlet from under the cabinet .... alamak!
This is the outlet that the drain runs underneath the floor from the washing machines ..... the last time it happened was last year and the year before that so this is 3rd time aiyo time to go to work and now it happens so last resort had to take urgent leave and get plumber to come and pay $$$$.... the last time he charged me $60 just to shoot into the hole to release the clogged.Best part my mop broke at the joint when trying to mop and sweep the water maybe water too heavy kot....hahaha .... so next best thing huh manual with hand and towels...uuurggggggh
Now need to wait for plumber to open shop at 8.30 before I can call them and hopefully they can make it ASP so I can clean up the kitchen and do my cooking since I am home on leave.So dapur berasap today.

Last sunday the water leaks from the main pipe outside and of course lah the meter runs also and I managed to arrest the problem by turning the volume down.Anything happen outside of premises will be repaired by the town council and since the flood is in the premises its your own to settle ..... wuaaaahhhhhhhhhhh.
They say things will come in 3's so I am just wondering whats next??hope nothing major sayang $$$ terbang:)

update @ 1.30pm

ok my kitchen is once again clean and nice to walk on ..... the job was done in 10 minutes and cost $30 this time maybe been a regular ... hahaha ..... and while waiting for him to come at 9.30am I went down to get new mop and at same time dropby the market.The kurma ayam at Norabella website mmg mengancam terpaksa memasak nya.Its been a long time since I last cook this or eat it.



Cam mana Nora bolih tak?I bought mint leave instead of corriander ok lah I guess no one knows the diff ..... hehe.....tak sempat makan lagi because I ate abt 10 of those lovely savories below while making them:)

QOTH I finally did the kuih cara berlauk ... alhamdulillah rasa nya ok and I use the same recipe as my old kuih cara berinti gula tu.


The mould.



Cooking the kuih cara .......



The result turn out quite nice and tak burn lagik except for the first round a bit burnt as I need to season the mould with the heat first .... hoorrayyyyy......

From that mixture managed to do about 50 plus and I ate abt 10 of them already.........

Kuih cara berlauk recipe available here


till my next entry................

Labels:

35 Comments:

Blogger oldtown~Smell the Roses said...

Kak Elle, arap2 sume dah settle!Siannya...i hate flood! Pernah kena, air machine kuar!Malas sungguh nak lap balik bg kering.

8:38 AM  
Blogger Kak Elle said...

nani...

the plumber coming in 20 minutes time ... lepas tu bolih lah buat kerja and since on leave bolih was all the bed linens ...last weekend hujan so bolih lah kering hari ni.As long tak turn on the kitchen tap ok.

9:07 AM  
Blogger Ajzie said...

Harap semua akan ok..

Last 2 weeks.. air tangki kat rumah Ajzie juga buat hal..Kena panggil plumber gak panjat tangki tgk apa yg berlaku...

Salam

9:16 AM  
Blogger Cat Cat said...

Kak Elle,
For chinese, Water = Money.
Ini rezeki Kak Elle is on its way... ;D

9:50 AM  
Blogger silversarina said...

salam,

dapat jugak mencelah pagi-pagi ni.... harap banjir dah ' surut'...

take care !! InsyaAllah minggu depan masuk 'pejabat' balik I .. hehe :)

12:46 PM  
Blogger maklang said...

laa...selamat bercuti kak...

12:49 PM  
Blogger Kak Elle said...

ajzie...

ni lah susah nya kan?btw number yg nak kak elle dah sms kat your hp..dapat tak?

Cath...

mmg $$ coming in next week payday lah....hahaha

1:06 PM  
Blogger Kak Elle said...

Rina...

my doa semua berjalan dgn lancar apa yg di idamkan esok....

dah semua dah ok lantai dah cuci dan dapur pun berasap juga.


maklang...

cuti mengemas maklang...tapi dpt memasak tu yg best:)

1:10 PM  
Blogger maklang said...

bestnya kak kuih cara tu...bilalah I dapat nak buat. Acuan kat rumah tu asik melekat aje...mungkin sebab jarang buat kot!

3:03 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wah...dah masak dia! Sedapkan? coriander ke ...mint ke...sama jer lah...pokoknya rempah kurmah tu nak di tumis garing! baru bangkit baunya..

Tapi kuih cara itu...aduhai...tergoda babe!

3:26 PM  
Blogger Kak Elle said...

maklang...

mmg best maklang tak berhenti memakan nya ....
acuan tu kena seasonkan dulu maklang...cuba brush dgn oil panaskan dulu and selalu nya the first round mmg tak menjadi either melekat or hangus..lepas tu bolih adjust api nya.


nora...

ah kena tumis garing???tapi jadi kot and sedap guna kak zah rempah asal nak cuba small packet.Lain kali will use babas.

buat nora kuih cara tu senang aje.

5:13 PM  
Blogger MAMAMIA said...

Everytime tengok gambar kuih cara, pasang hajat nak beli acuan dia. Sampai sekarang tak beli2 lagi...
My kids suka yg manis, I suka yg pedas ni.

5:51 PM  
Blogger Kak Elle said...

mamamia...

it will be easier for you to buy the acuan from malaysia as for me susah sikit and lagi mahal di sini...I dah cuba cara durian not bad tapi kena beli durian yg sedap baru ada rasa nya...like you I pun suka yg ini.

6:06 PM  
Blogger Queen Of The House said...

Rajinnya Kak Elle, sambil menyelam (cuti) minum air (masak!).

The kuih cara looks so plump and gebu, rasa macam nak NGAP aje, Kak Elle. Perut I tengah bunyi ni ..... I have to try making the cara soon (post recipe pandai tapi nak buat malas, hehehe)

6:33 PM  
Blogger Kak Elle said...

Qoth...

yes killing 2 birds with 1 stone..dapur berasap on wednesday...hahaha

I have to add a wee bit of water next time as I like it softer but today's texture just right though.

8:20 PM  
Blogger Cat Cat said...

Kak Elle,
Murah-nya $30 saja... Kalau kat USA ni, mau $300 beb.

Kuih cara tu mintak cikit...

10:34 PM  
Blogger Kak Elle said...

cath...

its an easy job and anyway this guy is my bro's friend all he did open up and shoot..bang...water reside and all clear.

hehe nak kuih cara?mai lah .... haha

cath ada email address bagi I bolih?

10:47 PM  
Blogger UglyButAdorable said...

kalau apek plumbing kat malaysia...ketuk saner ketuk sinie...bla..blaa....pastuh die cakap...1 latut lua puluh....

cehhh...

11:15 PM  
Blogger Cat Cat said...

Kak Elle,
Ada ada.. Kak Elle nak email Cath ya... Boleh boleh.

seetlooi@yahoo.com

Ni nak hantar gambar masakan Kak Elle kasi Cath berliur ya...
Boleh boleh. HAHAHA

2:26 AM  
Blogger Kiah Kardashian said...

ada 2 bijik acuan cara kat rumah ni...tapi sepanjang itu yang dok guna mak saya ajer. Anaknyer gemar beli acuan ajer. Buatnyer idak. bagusla kak elle...bikin saya rasa bersalah dengan acuan acuan cara saya kat dapur tuh.

3:16 AM  
Blogger D said...

oooo... the flood in your kitchen reminded you of the flood in england? HeHe... yum-yum, now i teringin cara berlauk and cara manis also!!! HeLp!!

6:42 AM  
Blogger Kak Elle said...

UBA...

betul tu if I panggil yg tak kenal gitu lah charges nya....tapi this guy ni kita kenal and lagi pun sideline dia.


cath....

thanx will email u someday:)

6:57 AM  
Blogger Kak Elle said...

zakiah...

feeling guilty?kang balik mesia buat tau ....haha


d...

d try using your muffin tray maybe can kot:)

6:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

K.Elle, dah teruja I nak cuba kuih cara tu! Looks sooo nice.

7:50 AM  
Blogger Kak Elle said...

adah...

will bring some to work today

8:00 AM  
Blogger Unknown said...

terliur tgk kuih cara berlauk tu. Memang kesukaan yus tu...thanks for the recipe.

1:34 PM  
Blogger Sya said...

Kak Elle tak pe takpe orang kata kalau air banyak maknanya dapat rezeki tau.

Kuih cara tu favourite Anis tu.. kalau sya ke kedai jumpa mesti beli, tapi takat ni lom ada intention nak membuatnya

2:16 PM  
Blogger simah said...

apa ni....mengancam gila semua gambar kat atas tu akak...

now u have made me add the kuih cara acuan in my what to buy list insyaAllah next year... ...
acuan tu masak atas api kan akak? i mean on the stove? saya terlupa la...

glad only 30 aja terbang... memang tensen gila bila kitchen flooded.. glad things r ok now :0)

n sorryu i cannot visit ur blog as often as i used to u r always in my mind..:0)

2:31 PM  
Blogger Kak Elle said...

yus...

cuba lah ok:)ramai yg gemar cara berlauk nampak nya.


sya...

betul tu sya ... harap2 murah rezeki juga:)
buat sendiri lagi muai Sya bolih taruk isi nya lebih2.

6:51 PM  
Blogger Kak Elle said...

simah...

yes masak atas dapur biasa aje senangkan?

takpe bila senang dtg lagi ok .... rindu juga kalau tak singgah...haha

6:52 PM  
Blogger Helena said...

kak elle ni.... banjir2 pun rajin buat kuih.... hehe.

Hope everything is ok now.

9:21 PM  
Blogger Kak Elle said...

helena...

banjir kejap aje:)lepas tu dah takde apa nak buat nak gi shopping hari mendung so apa lagi dapur berasap lah hari tu.

9:26 PM  
Blogger aNIe said...

Kak elle...ingatkan singapore banjir...hehehe...

Cantik2 kuih cara tu....mengancam selera...

9:54 PM  
Blogger Magnoliakisses said...

WAK!

can you make some for me this weekend? i will surely come down to BB... HAHAHAH. the kuih lauk thing, looks yummy! :D

ok. set?

10:25 PM  
Blogger Kak Elle said...

kaklady....

ni I dah cuba you bila lagi?kuih talam keladi dah buat belum?

Huda...

sure can always make for my lovely nieces and make sure you come ah?

11:02 PM  

Post a Comment

<< Home