Selamat Datang

My Photo
Name:
Location: Singapore

Eldest and working in healthcare industry.Love my siblings and my many nephews and nieces..live in Singapore.





links

FAMILY
Ameer Hassaan
Hannah
Huda
ImranAjmain1
ImranAjamin2
Musliha
Nadia
Nazurah
Rudi


FRIENDS OF THE BLOGLAND
Adiejin-my
Ajzie-Germany
Cat Cat-USA
Catlover
CikMilah-My
darling d-England
Faiza-France
~Gab~-My
Hazia-My
Helena-My
Idham-Jeddah
Kak Lady-My
Kak Luna-My
Kak Teh-London
Lollies-Doha
LuJordan-Jordan
Mak Andeh-MY
Mak Lang-Kerteh
Mamamia-My
Mas-My
Mulan-Vietnam
mamasarah-England
Mush-Belgium
nani-My
Nazrah - Dubai
Neeza - Saudi
Nora-Sg
Nor ash-Sg
nurazza-My
OpahDe-Australia
Qisst-My
Queen-My
Raden Galoh-My
Sakura-My
Sarina-kemaman
Sentral Station
Simah-Turkey
Singakelabu-Japan
Suealeen-My
Sya-My
Syuf-My
Tie-My
tulipurple-My
umi_e-My
Ummi-My
ween-My
whizcakes-My
Yhaslin-My
Yus-England
zany-My
Zino-My
zlaa-UK


Recipes

Dapur Kak Elle

Thursday, August 09, 2007

Yes I am home alone today,father has gone for a drive up to Johor with bro in law.He left early before I was up...... hehe.....don't need to wake up early mah so bolih tido lebih sikit
Anyway I need to go to the market to get some stuff afterall so off for a shower and to the market...to market....

Today like I said last night inspiration may come in the morning....yup crave for 'bol' pronounced as 'bowl' this our favourite dish during the ramadan when my arwah mak was around and the recipe is also hers.Unlike now last time in my younger days when mak want to cook this its my job to make the bergedil with her.For a big family like mine we need about 5 kg of potatoes to make the bergedil.My mak will fry the potatoes and I do the mashing and make into patties and mind you the bergedil is a huge one so everyone will have 1 piece each and the size of the bergedil is about 3ins in diameter.

But now I buy the frozen ones as its so much convenient and available at all supermarts.All it needs is an hour to cook the beef soup till its tender.If during mak's time we only need to eat 1 only this time I need 2-3 for myself because of the size.


Frozen bergedil comes in 12 pcs per pack and this is plain bergedil without meat.


Introducing 'Bol'................oh its so yummy tau.....recipe available at my dapur do give it a try.

Sensasi in my last 2 entries ...... well I had the chance to watch the preview this morning since I am home alone lots of indon sitcoms and mind you all good dramas lah ..... the preview will be on till end of the month so I have another 2 wks to decide but I guess the answer is obvious.....only straw is when do I get to watch them?
Besides indon sitcoms lots of malaysian sitcoms too and shows like Melodi from tv3 etc .....
ok ok just subscribe lah berbaloi ada malay channel lagi satu nak nonton:)

Nothing much to do so I guess I will take a nap later nak buat billing malas pulak.



till my next entry..............




Labels:

14 Comments:

Blogger Mama Sarah said...

i wonder di malaysia ada jual atau tidak? kena cuba rasa bol nanti :)

3:11 PM  
Blogger Kak Elle said...

mamasarah...

buat sendiri lagi sedap:)

3:39 PM  
Blogger D said...

Alah, tak aci la kak elle ada all those instants! I'm off to hop to your kitchen now..

4:48 PM  
Blogger Kak Elle said...

d...

I am living in an instant world now...haha

semua nya instant unlike good old days kan?

5:56 PM  
Blogger aNIe said...

Kak elle...senang aje eh...begedil pun ade yang siap...bestnya...nampak sedap....jadi tulah yang dikatakan bol tu...

Okay nak pi kitchen kak elle kejap..

7:49 PM  
Blogger Kak Elle said...

kaklady...

mmg senang kalau ada bergedil yg segera tu cuma kena goreng aje.

tu nak ke kitchen tolong kemaskan kalau berserak ok?....haha

8:00 PM  
Blogger silversarina said...

senangnya dah ada instant begedil ..memang kenyang yang arwah mak elle buat..3ins ..besar tu... nanti nak jengok dapur kak elle.... nanti senang boleh buat.sekarang cukup malas nak masak dah..

10:44 PM  
Blogger Kak Elle said...

rina...

buat lah rina senang aje kalau u 4 beranak tak lah begitu byk bergedil yg nak di buat.

ah tu ke dapur kalau lady tak kemas u pulak kemaskan ok...hehe

10:49 PM  
Blogger maklang said...

maklang nak kak elle buatkan...nak ke dapur pulak malas, tunggu kak lady and rina dah kemaskan baru i masuk..he..he...

mata dah nak tutup ni, aktiviti banyak sangat ari ni...ni baru dapat melawat kak elle...

11:00 PM  
Blogger Kak Elle said...

maklang ...

penat seharian eh kesian dia ok gi lah rehat and tido awal...esok bolih masuk kitchen ... kan tak kerja.

11:19 PM  
Blogger Cat Cat said...

Kesian Kak Elle ditinggalkan bapak.. Lain kali, bangun awal2 & tunggu depan pintu. Siap dengan handbag. Jangan lupa senyum.
HAHAHA!

9:01 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kak Elle, Sensasi tu memang macam ada banyak good sinetrons kan? Yang kita look forward tu yang cerita seram every Thursday. Hopefully Sensasi ni not like Suria lah eh..

Wah...I tengok bol tu sedap lah tapi orang kat rumah suka begedil buat sendiri sedangkan I malas nak buat! I ni rasa nak makan siput masak lemak cili api lah..Kak Elle! Ehem..esok tak keja...nanti I gi pasar kat Bt Gombak tu, hopefully ada...he..he..

4:17 PM  
Blogger Kak Elle said...

Cath....

takpe tak di ajak I tak marah anyway dia org keluar pepagi ntah what time ler tu.The best part the place Sengarang has changed a lot but they managed to trace a distant relative...what a shock after over 20yrs dapat berjumpa:)

7:21 PM  
Blogger Kak Elle said...

Nora....

kalau nak begedil sendiri buat extra for me....hehehe

siput ada kot kat kak arah jual sayur tu opp the fish stall....makan ingat gua wei.

7:23 PM  

Post a Comment

<< Home