Selamat Datang

My Photo
Name:
Location: Singapore

Eldest and working in healthcare industry.Love my siblings and my many nephews and nieces..live in Singapore.





links

FAMILY
Ameer Hassaan
Hannah
Huda
ImranAjmain1
ImranAjamin2
Musliha
Nadia
Nazurah
Rudi


FRIENDS OF THE BLOGLAND
Adiejin-my
Ajzie-Germany
Cat Cat-USA
Catlover
CikMilah-My
darling d-England
Faiza-France
~Gab~-My
Hazia-My
Helena-My
Idham-Jeddah
Kak Lady-My
Kak Luna-My
Kak Teh-London
Lollies-Doha
LuJordan-Jordan
Mak Andeh-MY
Mak Lang-Kerteh
Mamamia-My
Mas-My
Mulan-Vietnam
mamasarah-England
Mush-Belgium
nani-My
Nazrah - Dubai
Neeza - Saudi
Nora-Sg
Nor ash-Sg
nurazza-My
OpahDe-Australia
Qisst-My
Queen-My
Raden Galoh-My
Sakura-My
Sarina-kemaman
Sentral Station
Simah-Turkey
Singakelabu-Japan
Suealeen-My
Sya-My
Syuf-My
Tie-My
tulipurple-My
umi_e-My
Ummi-My
ween-My
whizcakes-My
Yhaslin-My
Yus-England
zany-My
Zino-My
zlaa-UK


Recipes

Dapur Kak Elle

Friday, September 12, 2008

Dehydration ??.....


Saya tak tau macam mana nak bercerita kali ni ....... macam yang di kata saya bolih pulang jam 5ptg di bulan puasa.Genap kul 5ptg saya pun good bye masa tu mmg lah masih panas .... hari ni lansung tak hujan....10 minutes berjalan sampai lah ke stn Commonwealth dan keta api pun tiba 2 minit kemudian ... train tak begitu penuh tapi tempat duduk tu mmg takde ... berdiri lah dlm 20 minit sampai di Jurong East stn.





Train dari Jurong East sedang menunggu jadi kami semua masuk dlm 1 minit bergerak towards Bukit Batok ... dlm masa ni saya dah tak sedap rasa nya kaki dah mula rasa letih dan dada saya bergelora semacam tu susah nak describe dan sebelah saya ada budak india baru balik sekolah dan lengan dia pegang handrail ..hmmm....bau semacam saya tutup hidung dan jauhkan dari dia ... budak tu perasan ... saya cuba masuk kedalam sedikit nak jauh dari bau dia ... dan pada masa tu dada saya terus semacam nak muntah ada macam nak pitam pun ada .... adoi macam mana ni nak minta duduk mulut tak terbuka ... saya pegang rail di tepi saya dan membaca & berdoa supaya kalau apa2 pun biar lah sampai di stn saya dan saya pejamkan mata .....................................






Rasa pusing sedikit (giddiness)



Nak muntah selepas bau budak india tu .... masam sekali.....




















tak lama kemudian saya dengar aunty cina tanya 'Are you ok?' ...rupa nya saya rebah ... blackout...saya dah jatuh knees on the floor ...... dan seorang cina perempuan papah saya bagi duduk tempat dia dan aunty yg bertanya if I am ok bagi minyak untuk gosok ... Ya Tuhan saya bersyukur ada yg membantu di saat tu. ...semasa di papah sempat saya berkata 'I am not feeling well'...... sampai di stn Bukit Gombak saya jalan perlahan keluar dari train menuju ke rumah.Sampai je rumah terus ke bilik baring dan dgn serta merta berpeluh sampai basah bantal saya .....

kemungkinan saya kekurangan air ... dehydration agak nya ... tapi saya teruskan berpuasa tinggal 1jam 10 minit aje dan nasib baik ada lagi recycle food dlm fridge ... saya makan roti ngan sambal tumis...dan minum air banyak2....mungkin juga kekurangan gula di badan saya...semenjak bulan puasa tak pegang air panas coffee or milo.



Ummi365 orang pertama saya bagi tau masa dia sms saya semalam jam 8 ... dan dia pesan suruh bagi tau my sisters....tak nak lah report2 saya dah ok sikit tapi saya buat juga cuma beri tau Aini dan dia suruh saya balik kesana hari ni kalau masih tak sihat ... tengok lah saya kata.



Pengelaman yang tak mungkin saya lupa bolih jadi tajuk ..... 'satu hari di bulan ramadhan' syukur alhamdulillah tapi saya rasa penat sedikit pagi ni dan saya ambil keputusan untuk berihat di rumah.....ni baru cek blood pressure ok infact rendah dari biasa 112/70 ... pasal tu lah agak nya badan lemah .. bak kata ummi 'blood upstairs' tapi mine 'blood downstairs lak':) nak cek glucose kehabisan glucose strip pulak....kalau badan tak sihat mungkin saya akan batalkan puasa hari ni takut sugar level terjunam nanti pengsan lagi.






Hari ni rehat lah nampak nya di bawah pokok yg rendang dgn angin sepoi2 .......... cikmilah nanti tolong hantar lauk ye?








till my next entry...................




Labels:

32 Comments:

Anonymous Anonymous said...

kak elle, hope you are ok now. mlm ni balik rumah aini ya. at least ada org tengukkan. take care ya!

6:17 AM  
Blogger Kak Elle said...

ummi...

Don't feel too good so decide to take a day off and rest 2 home.
Thanks ummi tengok lah rest katil sendiri lebih selesa.

7:45 AM  
Blogger Ummi365 said...

kikiki..kelakarlah kartun tu.. manalah kak elle mencari.. so hari ini mesti masak bestkan sebab seharian duduk kat rumah.. antar sini sikit tau..

8:13 AM  
Blogger en_me said...

good friday akak ittewww.. ihiks

8:15 AM  
Blogger Kak Elle said...

ummi...

lom tau lagi kalau batalkan puasa maybe masak chicken porridge dan kalau teruskan puasa nak suruh cikmilah hantar kan lauk:)

8:21 AM  
Blogger Kak Elle said...

en_me...

salam and good friday juga untuk adik ye:)

8:22 AM  
Blogger cikMilah said...

how'r u this morning kak. Rehat ya..betul kata ummi, kalau rasa tak boleh comprehend, bermalam je kat umah Aini..ala...tinggal la katil tu kejap.., ya!

aha.. nanti saya fedexkan bol ya...:)

8:31 AM  
Blogger Kak Elle said...

cikmilah...

nak masak bol ye?hantar tau jgn tak hantar nanti pengsan lagi ingatkan bol pulak....

saya agak indian boy rasa guilty...bau dia buat saya rebah...hehehe

8:33 AM  
Blogger aNIe said...

Ya Allah kak....sampai rebah...seb baik ada orang tolong...dah okay tak ari ni...

Jgn kerja penat2 tau...makan tu pi beli aje...betul kata ummi...call aje adik2 tu...

Take care...

10:10 AM  
Blogger Kak Elle said...

anie...

agak bau budak india yg bikin saya rebah...hehe

hari ni rasa tak sihat sikit so duk rumah rehat...kalau bolih tak nak susahkan adik2 biar saya rehat nanti baik lah.

10:12 AM  
Blogger Hazia said...

Kak Elle,
An almost similar thing happened to me last year. I was on the monorail back from work. Tak puasa pun masa tu, baru balik Singapore and gastrik sebab makan tak ikut time. Rasa pening...tapi i cepat2 squat down and pegang railing. Then, luckily this lady bangun and I took her seat:)

10:49 AM  
Blogger Kak Elle said...

hazia...

mmg in crowded train in the evening things like this will happen kan?esp with all kind of smell....but I had gut feeling my sugar level was low due to fasting and moreover dehydrated too...if only I can asam boey tu suck...

10:54 AM  
Blogger Queen Of The House said...

Masyaallah Kak Elle, nasib baik tak jatuh terlentang dalam train tu! Pasti low blood sugar. Alhamdulillah ada yang baik hati nak tolong. I have had a few episodes sampai berpeluh2 sejuk .... tu bukan bulan puasa tapi tak makan sebab malas nak makan! It's a good thing ada sweet dalam handbag. Another episode masa pregnant, I was waiting for taxi rasa macam nak pitam so I just sat down on the sidewalk tepi jalan with my head between my knees. Probably looked a sight to others, but what to do! Nasib baiklah tak pengsan terus.

Hopefully you'll be feeling a lot better today. Take good care of yourself.

11:45 AM  
Blogger Kak Elle said...

queen...

tu lah nasib baik tak rebah terlentang sape lah agak leh angkat saya ye?I knew it was coming bila sekelip mata rasa gelap...4-5 yrs ago pun rasa macam tu tapi tak rebah...bila dapat duduk aje kuar dr train terus berpeluh...cerita sama mungkin dehydrated or low sugar..tapi masa tu bukan bulan puasa.

12:14 PM  
Blogger sakurasa 2 said...

Kak elle, harap kak elle dah ok hari ni, sakura pun memang tak tahan kalau bau cam budak india tu... sakura pun leh rebah cam kak elle

1:19 PM  
Blogger Kak Elle said...

sakurasa...

hehe kita ni tak bolih nak gi India holiday kan...hahaha

2:07 PM  
Blogger Neeza Shahril said...

neeza boleh bayangkan keadaan kak elle kat dalam train tu sebab neeza pernah pitam lepas operation dulu.

kak elle jaga diri. Kalau tak larat tu, tak yah lah puasa.

take care ye :)

3:19 PM  
Blogger Norabella said...

Kak Elle, baru ni dapat baca blog. Entah kenapa dari tadi pagi takleh masuk. I have this phobia too sebab tu senantiasa ada minyak angin dalam beg. Hope you are better today. Esok tak kerja kan? Stay overnight lah kat rumah sesiapa..

4:02 PM  
Blogger Sue.Aleen said...

assalamualaikum kak elle... hopefully dah ok sket hari ni..
saya selalu gak dizzy tapi tak pernah le jatuh lagi. saya pun low bp. mostly sebab hemoglobin kurang, jadi oksigen nak bekal ke seluruh badan pun kurang. pernah sekali je blood going upstairs, tu pun hari nak bersalin...

4:21 PM  
Blogger Kak Elle said...

neeza....

di campur adok dgn puasa dan bau masam tu agak terus melayang saya di buat nya.

alhamdulillah hari ni better but ntah nape badan rasa malas.

4:28 PM  
Blogger Kak Elle said...

nora....

kekadang blogger ni pun angin jugak...feeling better now.

4:29 PM  
Blogger Kak Elle said...

suealeen...

m'kumsalam .. ntah mungkin puasa badan ni kurang air dan juga gula sebab tu jadi cam ni dan lagi masam tu mmg tak bolih tahan nak2 bila kita sedang puasa ni...tu agak baru nak blackout nasib baik kiri kanan ada passengers yg cepat2 tolong bangun kan.

4:31 PM  
Blogger Nazrah Leopolis said...

i rasa kak elle, mrt punya a/c pun dah tak sejuk, sbb ramai orang. dgn stuffiness, bad smells,mesti la tak cukup udara segar. kurang oxygen ke otak, semestinya pitam. apalagi kalau low blood sugar level.

hati2 la ya kak. kakak tu duduk seorang.

6:54 PM  
Blogger Kak Elle said...

nazrah...

yes all the factors stated but what we do..cab too expensive now during peak period otherwise knowing me I will just stop them...hope its because of the fasting otherwise kena go for medical check-up...

yes I know I am alone:(

7:46 PM  
Blogger MA said...

Kak Elle

Sorry to hear about your predicament. Ya I can understand, berehat kat rumah *orang* tak sama mcm berehat kat rumah sendiri. I pun sama macam tu. Tapi make sure you let them know how you are or at least get one of your nephews or nieces bergilir temankan you buat sementara waktu.



Take care and I hope you are feeling much better now.

10:42 PM  
Blogger zino said...

banyak kan berehat..dan banyak minum air masak.. semuga kek elle segera pulih seperti sediakala.. amin..

12:24 AM  
Blogger Nazrah Leopolis said...

tapi kak elle kan missy nurse, kalau sorang-sorang pun insyaAllah sihat dan selamat. tapi kalau ada roomate, kalau terpitam, at least ada orang bantu.

take care tau! miss yewh!

1:48 AM  
Blogger zura aini said...

kak elle
syukur, ada orang bantu masa akak rebah, maybe sebab perut kosong dan dua tiga hari ni panas terik. Lepas tu angin busuk pula masuk ke hidung, buatkan kita boleh peningkan. Ishhh....memang tak tahankan bila bersesak dan berbau pula.

5:01 AM  
Blogger Kak Elle said...

MA...

TQ.... skg budak2 dah besar susah nak ajak tido di sini byk excuses dia org bagi...takpe lah I have to get use to be staying alone.

5:15 AM  
Blogger Kak Elle said...

zino...

insya'allah and alhamdulillah I am getting better after a good day rest...kena baik cepat nanti cucu atok tak dapat booties....hehehe

5:17 AM  
Blogger Kak Elle said...

nazrah...

aunty nurse pun manusia juga kan sakit mesti sakit ... betul kalau ada roomate mmg bagus nanti nak put an ad...eh pak arab kat sana ada yg nak cari calon partner tak?...haha

5:19 AM  
Blogger Kak Elle said...

zany...

macam ni lah tiap2 pagi dan ptg dlm train tu ...

5:21 AM  

Post a Comment

<< Home